Foreningens vedtægter

Vedtaget på stiftende generalforsamling på Makværket i Regstrup søndag d. 22. februar 2020. Opdateret på stormødet 29. marts 2022, d. 5. marts 2023 samt d. 15. marts 2025.

§ 1 Navn og hjemsted

— Foreningens navn er: Regenerativt Jordbrug (I det følgende kaldet “Foreningen”)

— Foreningens hjemsted er Danmark.

§ 2 Formål

Foreningens overordnede formål er at bringe samfundet i samklang med det økosystem, som mennesker og jordbrug er del af. Vi søger den drastiske omstilling af dansk landbrug, fra en klima- og miljøbelastning til en økologisk og social gevinst for samfund og natur. Vejen til et sådant landbrug indebærer øgning af biodiversitet i kulturlandskabet, kulstofbinding, mikroliv i jorden og dyr på græs – regenerativt jordbrug.

Foreningen arbejder for at:

  • Undersøge hvad regenerativt jordbrug er i en dansk kontekst.

  • Undersøge hvordan regenerative jordbrugsmetoder kan modvirke klima- og biodiversitetskrisen.

  • Facilitere det regenerative jordbrugs faglige udbredelse i Danmark.

  • Støtte regenerative jordbrugere fagligt, praktisk og socialt i udviklingen af deres virke.

  • Facilitere diskussion og organisering mellem praktikere.

  • Indsamle, producere og udbrede forsøgsresultater og litteratur.

  • Undersøge, udvikle og udbrede relevant teknologi.

  • Hjælpe interesserede ind i det regenerative jordbrug, f.eks. gennem rådgivning, erfagrupper og uddannelsesmuligheder.

  • Arbejde politisk for det regenerative jordbrugs udfoldelsesmuligheder.

  • Forsyne offentligheden med nødvendig viden om biologi, agronomi og økonomi, så demokratiet bedre kan tage stilling til landbruget i fremtiden.

§ 3 Organisering

Foreningen ønsker at arbejde i en åben og demokratisk struktur, hvor det er vigtigt at handlekraften kan udfolde sig. Foreningens arbejde organiseres i et årligt Stormøde, en bestyrelse og arbejdsgrupper.

§ 3.1 Stormøde

  • Foreningens øverste myndighed er Stormødet.

  • De på Stormødet behandlede anliggender afgøres ved simpelt stemmeflertal blandt de fremmødte stemmeberettigede (fysisk og online).

  • Stormødet afholdes inden udgangen af marts.

Indkaldelse

  • Der skal indkaldes til Stormødet med minimum 4 ugers varsel

  • Der afholdes et Stormøde en gang årligt. Indkaldelsen sker pr. e-mail og det indkaldes af bestyrelsen.

  • Der kan indkaldes til et ekstraordinært Stormøde med 2 ugers varsel, hvis minimum 20 medlemmer ønsker det. Stormødet er beslutningsdygtigt, hvis mødet er indkaldt jf. ovenstående.

  • Dagsordenen for Stormødet udsendes 2 uger inden mødet. Dagsordenen for et ekstraordinært Stormøde skal udsendes sammen med indkaldelsen.

Forslag til dagsorden

  • Ændringer af vedtægter kan kun finde sted på Stormødet med 3/4 stemmeflertal af fremmødte (fysisk og online).

  • Almindelige forslag kan fremsættes så sent som på Stormødet, hvorimod eventuelle forslag til vedtægtsændringer og forslag af vidtrækkende karakter skal være bestyrelsen i hænde pr. e-mail senest 21 dage før Stormødets afholdelse.

Dagsorden på Stormødet

  1. Valg af ordstyrer, referent og stemmetællere

  2. Årets beretning

  3. Fremlæggelse og godkendelse af årsregnskab

  4. Behandling af indkomne forslag

  5. Fastlæggelse af næste års kontingent

  6. Valg af medlemmer til bestyrelsen

  7. Valg af intern revisor/bilagskontrollant

  8. Eventuelt

§ 3.2 Bestyrelsen

Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og Stormødets beslutninger.

  • Der vælges minimum fem og op til ni medlemmer til bestyrelsen på Stormødet. Tre af medlemmerne i bestyrelsen er valgt for tre år. De resterende medlemmer er valgt for to år ad gangen. Dette gøres for at sikre overlap og dermed mulighed for god overlevering mellem bestyrelsens medlemmer.

  • Bestyrelsen konstituerer sig selv, idet bestyrelsen forpligter sig til, senest 14 dage efter nyvalg, at afholde konstituerende møde, hvor bestyrelsen vælger personer til tillidsposter:

i. Kasserer
ii. Sekretær 
iii. Ekstra dispositionsberettiget
iv. Bogholder. 
(Bogholderen behøver ikke at være medlem af Foreningen, men kan være en betalt tredjepart, der kan assistere med at oprette og godkende betalinger i netbank.)
v. To tegningsberettigede

  • Til det konstituerende møde giver bestyrelsen fuldmagt til at en af Jordbrugsskolens ansatte kan få udstedt et kort til formål ifm. Jordbrugsskolen

  • Alle tillidsposter gælder frem til næste Stormøde. Hvis det bliver nødvendigt for en tillidspost at fratræde sig fra sin rolle, vil bestyrelsen holde et ekstraordinært bestyrelsesmøde for at udfylde posten.

  • Beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt, relativt stemmeflertal. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen er til stede.

Bestyrelsen har ansvaret for:

  • Den daglige drift, herunder økonomi (bl.a. kontakt til bogholder, revisor og opkrævning af kontingent).

  • At holde kontakt til arbejdsgrupper der søger/har modtaget økonomiske midler udefra.

  • Indkaldelse til Stormøde.

  • Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden, hvor bestyrelsen kan nedsætte underudvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af afgrænsede opgaver.

  • At besvare eksterne henvendelser og udtale sig på Foreningens vegne.

§ 3.3 Arbejdsgrupper

  • Arbejdsgrupperne varetager Foreningens aktiviteter inden for arbejdsgruppens definerede område.

  • Medlemmer af Foreningen kan frit stifte en arbejdsgruppe og arbejde selvstændigt med projekter inden for Foreningens formål. En arbejdsgruppe skal bestå af minimum 2 personer, som er medlemmer af Foreningen, hvoraf en er udpeget som kontaktperson. Alle medlemmer af Foreningen kan indgå i en arbejdsgruppe. En arbejdsgruppe kan godt oprettes for en kortere periode i forbindelse med et tidsbegrænset projekt. Arbejdsgrupper har selv ansvar for at melde deres etablering og eventuelle ophør til bestyrelsen.

  • Arbejdsgrupperne supporteres af bestyrelsen. Bestyrelsen har ansvar for at være i løbende kontakt med arbejdsgrupperne for at hjælpe med fx økonomi, kontakt med medlemmer og lignende.

  • Formidling af arbejdsgruppernes projekter og resultater skabes af arbejdsgrupperne og deles via bestyrelsen på Foreningens kanaler.

  • Ekstern økonomisk støtte (f.eks. fondsansøgninger) til projekter udarbejdet af arbejdsgrupper kan søges af den pågældende arbejdsgruppe – i samarbejde med de tegningsberettigede i bestyrelsen.

  • Arbejdsgrupper har mandat til at udtale sig på Foreningens vegne, hvis oplysninger om gruppen er gjort tilgængeligt på hjemmesiden (beskrivelse af gruppens arbejde og kontaktperson).

§ 3.4 Eksklusion

Både Stormødet og bestyrelsen har myndighed til at træffe beslutninger om eksklusion. En eksklusion skal ske ved 3/4 stemmeflertal.

Bestyrelsen har myndighed til at foretage de eksklusioner, som den vurderer, er absolut nødvendige. Samtidig har det medlem, der bliver ekskluderet, ret til at få sin eksklusion drøftet på det kommende Stormøde, hvor alle medlemmer kan forholde sig til bestyrelsens beslutning om eksklusion. Hvis Stormødet er uenig i bestyrelsens beslutning, kan det ekskluderede medlem blive medlem af foreningen igen.

§ 4 Administration og økonomi

§ 4.1 Medlemskab

Enhver, som har betalt kontingent til Foreningen og som tilslutter sig formål og vedtægter, er medlem af Foreningen. Ethvert medlem er stemmeberettiget på Stormødet og opstillingsberettiget til bestyrelsen. Personer der ikke er medlem af Foreningen kan deltage i Foreningens arrangementer og arbejdsgrupper, men kan ikke oprette en arbejdsgruppe.

§ 4.2 Kontingent

Stormødet fastsætter det årlige kontingent. Kontingentet indbetales senest 14 dage inden afholdelsen af Stormødet. Bestyrelsen kan give et medlem nedslag i kontingentet for et givent år, hvis medlemmet er økonomisk udfordret.

§ 4.3 Tegningsret 

Foreningen tegnes af to medlemmer af bestyrelsen i forening. Man er tegningsberettiget i hele sin valgperiode. 
Bliver en af de tegningsberettigede forhindret i at varetage sin opgave, fx grundet længerevarende sygdom, har bestyrelsen fuldmagt til at udvælge et nyt medlem af bestyrelsen til at have tegningsberettigelse. 

§ 4.4 Dispositionsret: Adgang til netbank og betalingskort 

Både kassereren og bogholderen har dispositionsret. Derudover vælges et ekstra medlem af bestyrelsen til også at have dispositionsret jf. § 3.2, så foreningen kan betale sine regninger, såfremt kassereren/bogholderen eksempelvis bliver syg.

§ 4.5 Betalingskort

  • Kassereren får udstedt betalingskort til driftskontoen.

  • Bestyrelsen kan give fuldmagt til, at en fra Jordbrugsskolen kan få udstedt betalingskort til Jordbrugsskolens konto jf. § 3.2.

§ 4.6 Hæftelse 

Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af Foreningen til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke Foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse.

§ 4.7 Revision 

Revision bliver foretaget af en af Stormødet valgt intern revisor/bilagskontrollant. 

§ 4.8 Regnskab og formue

  • Foreningens regnskabsår er 1. januar til 31. december.

  • Foreningens formue skal placeres i et anerkendt dansk pengeinstitut med mindre andet bliver besluttet på et Stormøde.

§ 5 Samarbejde

Foreningen vil samarbejde nationalt og internationalt med aktører, som deler vores interesser. Hvis andre foreninger har forespørgsler om støttetilkendegivelser, er det bestyrelsens ansvar at inddrage de relevante arbejdsgrupper i beslutningen og derefter svare på vegne af Foreningen.

§ 6 Foreningens ophør 

Bestemmelse om Foreningens opløsning kan kun finde sted på et Stormøde eller ekstraordinært Stormøde. For vedtagelse af forslag om opløsning kræves 3/4 flertal af alle medlemmer. Opnås flertallet ikke kan der indkaldes til endnu et ekstraordinært Stormøde hvor opløsningen kan vedtages med 3/4 flertal af de fremmødte medlemmer.

Foreningens formue skal doneres til en forening eller fond med formål, der ligner Foreningens ved Foreningens opløsning.